Foreningen

Oversigt

H/F Sønderager er startet i 1986, og er en kolonihaveforening bestående af 68 haver. Haver er omkring 312 m² og ligger på lejet jord af Herning Kommune.

En sjov historie er, at der er 5 Silvan-huse i kolonien. Det forholder sig sådan, at da Silvan kom til Herning i 1986, gav de 10 % rabat hvis man købte et hus inden den 1. april. Størrelsen var 23,6 m², og da der kun måtte bygges 25 m² dengang, var det jo en passende størrelse.

H/F Sønderager ligger i et meget naturskønt område med græs, buske og træer som et kommunalt parkanlæg. Udsigtsbakken har en flot udsigt over området og Fuglsang Sø, som ligger lige på den anden side af læbæltet.

Haveforeningen har toilet, hvortil man kan få en nøgle – mod et depositum på kr. 500,00.

Ligeledes er der fodboldmål og legeplads med gynger, vippe og sandkasse.

Vi ønsker at skabe en forening med nærvær og fællesoplevelser, hvorfor der i 2022 er indkøbt et telt, samt nedsat et aktivitetsudvalg. Der vil blandt andet være søndagskaffe, plantebyttedage og et jubilæum.